ÇİÖD Başkanı Dilan Kaya: Her 4 öğrenciden 1’i eğitimi bırakıyor
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığının 2022 yılı faaliyet raporunda, 15-17 yaş grubunda çalışan çocuk sayısının 2021 yılına göre 101 bin artışla 2022 yılında 620 bine ulaştığı kaydedildi. Türkiye İstatistik Kurumu, bu artışla birlikte nüfusun yüzde 26,5’inin çocuk olduğu Türkiye’de çalışan çocuk oranının 2022 verilerine göre yüzde 18,7 olduğunu belirledi. Çocuk hakları alanında çalışan sivil toplum kuruluşlarının verdiği bilgiler bu rakamların çok üzerindedir.
Uluslararası Çalışma Örgütü (ILO) ve UNICEF’in 10 Haziran 2021’de yayımladığı rapora göre, dünya genelinde çocuk işçi olarak çalıştırılan çocukların sayısı son dört yılda 8,4 milyon artarak 160 milyona ulaşırken; 9 milyon çocuk daha koronavirüs (Covid-19) salgınının etkileri nedeniyle risk altında. Raporda, şu anda dünyada çalışan çocuk sayısının yarısından fazlasını oluşturan 5-11 yaş arası çocuk sayısında önemli bir artış olduğuna dikkat çekiliyor. Çocukların sağlığına, güvenliğine veya ahlakına zarar verebilecek işler olarak tanımlanan “tehlikeli işlerde” çalışan 5-17 yaş arası çocukların sayısı 2016’dan bu yana 6,5 milyon artarak 79 milyona ulaştı.
Adana’da 2018 yılından bu yana faaliyet gösteren “Çocuk İşçiliğini İzleme ve Önleme Derneği” aylık raporlarıyla çalıştırılan çocukların durumuna dikkat çekiyor. “Çocuk İşçiliğiyle Mücadele Bilgi Merkezi” birimini de kuran dernek, kentte çalışan çocukların yaşadığı hak ihlalleriyle mücadele ediyor.
HER DÖRT ÖĞRENCİDEN 1’İ EĞİTİMDEN AYRILDI
MA’da yer alan habere göre, dernek başkanı Dilan Kaya, istihdam edilen çocuk sayısının her geçen yıl arttığını belirterek, “2011 yılında ilkokul 1. sınıfa kayıtlı 1 milyon 404 bin 857 çocuktan -2012 eğitim-öğretim yılında 341 bin 881 kişi 12. sınıfa ulaşamadan eğitime başladı.” Bitti. Bu da her 4 öğrenciden 1’inin eğitimini bıraktığını gösteriyor. Doğu ve Güneydoğu’daki 14 ilde okula başlayan çocukların yüzde 42’si 12. sınıfa ulaşamadı. “Bu iller arasında Şanlıurfa, Mardin, Batman ve diğerleri var” dedi.
İstanbul, Ankara, İzmir gibi büyükşehirlerde 2011-2012 yılında eğitim gören çocukların yüzde 19,45’inin 12’nci sınıfa ulaşamadan eğitimi bıraktığını belirten Kaya, “Bu oranlar yüzde 43,23 gibi yüksek bir rakam. Konya’da, yüzde 38,31’i ise Adana’da.” seviyeleri. Çocuk işçiliği ve ekonomik yoksulluk çocukların eğitimini olumsuz etkilemektedir. Çalışmak zorunda olan çocuklar okula gidecek zamanı ve gücü bulmakta zorluk çekiyor. “Ayrıca ailelerinin geçimini sağlamak için çalışmak zorunda kalan çocuklar, eğitim için gerekli maddi desteğe sahip olamayabiliyor.”
Kaya, “Çocuk işçiliğinin ve eğitim hakkı ihlallerinin en önemli nedenleri olarak çocuk yoksulluğu, sosyal korumadaki eksiklikler ve kayıt dışı ekonomi gösterilmektedir. Çocuk yoksulluğu, sosyal korumadaki eksiklikler ve kayıt dışı ekonomi ise çocuk işçiliğinin ana nedenleri olarak gösterilmektedir. çalışma ve eğitim hakkı ihlalleri Türkiye’deki çocuklar “Çalışma ve eğitim hakkı ihlalleri çocukların geleceğini olumsuz etkiliyor” dedi.Kaya, çocukları açık öğretim gibi eğitim kurumlarına yönlendirmenin istihdam edilen çocuk sayısını da artırdığını belirtti.
‘YASAL DÜZENLEMELER YAPILMALI’
“Bu durum Türkiye’de çocuk işçiliği ve eğitim hakkı ihlallerinin yaygın bir sorun olduğunu ortaya koyuyor. Bu sorunlar çocukların sağlığını, eğitimini ve gelişimini olumsuz etkiliyor.” diyen Kaya, hükümetin çocuklara yönelik etkili yasal ve kurumsal reformlar yapması gerektiğini de sözlerine ekledi. kimler istihdam ediliyor. Kaya, “çocuk işçiliğinin” önlenmesi konusunda hükümete ve sivil toplum kuruluşlarına büyük sorumluluklar düştüğünü belirterek, konuşmasını şöyle sürdürdü: “Okulların ulaşılabilirliği ve kalitesi artırılmalı. Ayrıca çocuk işçiliği ve kanun ihlalleri konusunda farkındalık yaratılmalı. Eğitim hakkı. Bu konuda devletin, yerel yönetimlerin, sivil toplum kuruluşlarının, özel sektörün ve eğitim kurumlarının birlikte hareket etmesi gerekiyor.” (HABER MERKEZİ)